МЕТОДИЧНА РОБОТА

Розвиток творчих здібностей
у молодших школярів




                                                             Бовкун Олена Володимирівна
                                                                                вчитель початкових класів
                                                                       Сарненської загальноосвітньої
                                                      школи І – ІІ ст. № 3

                                           Освіта: вища
                                                                   Кваліфікаційна категорія:
                                                                     спеціаліст другої категорії



Вступ


Не можна людині дати знання,
можна їй тільки допомогти
відкрити ці знання у собі.
Галілео Галілей


В умовах швидкісного розвитку глобалізації  та автоматизації освітнього процесу чітко постає проблемне питання розвитку творчих здібностей молодших школярів. «Початок — то половина справи », — говорить народна мудрість. Ось чому час раннього дитинства — це період гармонізації між фізіологічними механізмами тіла та психікою дитини, які допоможуть їй у розвитку власних творчих здібностей у наступні роки її життя.
Розвиток творчих здібностей – це вміння використовувати знання в нестандартних ситуаціях, розвиток психічних процесів. Він включає і розвиток мислення – вміння узагальнювати, перетворювати знання в гнучкі системи, творчо аналізувати ситуацію.
Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень добре вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий. Навчити дітей вчитися, прищепити їм стійкий інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними, починаючи вже з першого класу – таке завдання ми, вчителі, ставимо перед собою.
Про положення проблеми формування творчої особистості сформульовано у працях таких педагогів, як В.О.Сухомлинський, К.Д.Ушинський, А.С. Макаренко. Чимало спеціальних психологічних досліджень підтверджують позитивну роль творчості у стимулюванні пізнавальних інтересів учнів, допитливості, дослідницької активності, здатності до знаходження оригінальних рішень та прогнозування. Л.Виготський зазначає, що творчість має місце не лише там де створюється щось абсолютно нове, а й там, де вноситься своє розуміння, щось по своєму відтворюється, змінюється, ґрунтується вже створене. Тож якщо є творчий процес, буде у свій час результат. Творча людина його обов’язково досягне.
Розвиток здібностей – це складний процес, який має свої особливості на кожному віковому етапі. Крім того, даний процес тісно пов'язаний із розвитком інтересів дитини, самооцінкою особистості у тій чи іншій діяльності, а також залежить від багатьох соціальних умов. До їх числа варто віднести особливості виховання, потрібно враховувати особливості системи освіти і т. Щоб сформувати творчі здібності, дитині необхідно якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних видів діяльності, які їй подобаються найбільше, а потім – в усіх притаманних учням видах діяльності (гра, малювання, конструювання, читання та розігрування сюжетів знайомих літературних творів, складання віршів, казок, робота з геометричним матеріалом, експериментування тощо). Формуючи в учнів інтерес до будь-якого з цих видів діяльності, вдається захопити дитину процесом творчості.
На сьогодні більше уваги вчителі приділяють не тільки навчанню дітей,але й вихованню і розвитку особистості, яка в певній ситуації зможе творчо підійти до розвязання певної житттевої задачі і трудношів.
Про необхідність сприяння розкриттю творчого потенціалу особистості, свідчать дослідження В.О.Моляко, О.Л.Музики, Г.С.Костюка, Б.М.Теплова, О.М.Матюшкіна, Я.О.Пономарьова, Н.В.Кузьміна. Вони показали, що творчість — специфічна форма взаємодії людини зі світом, яка, окрім задоволення, створює передумови для духовного розвою, а розвиток здібностей — не загальне, абстрактне, а складне психолого-педагогічне явище, яке потребує цілеспрямованої, систематичної роботи.
Проголосивши людину найвищою цінністю, наша держава стала на шлях втілення гуманістичних ідей у педагогічну теорію і практику. Тому навчання у сучасній школі має забезпечувати оптимальні передумови для самореалізації особистості школяра, розкриття усіх закладених у ній природних задатків, її здатності до свободи, відповідальності й творчості. Розвиток творчих здібностей має бути невід’ємною умовою змісту усіх навчальних предметів початкової школи, органічно доповнювати навчальний процес, щоб забезпечити єдність знань, умінь і навичок учнів та їхніх творчих можливостей.
Тому на кожному уроці я ставлю перед собою такі завдання.
Мої завдання:
- запалити в дитячому серці вогник допитливості;
- збагачувати знання школярів про природу, суспільне життя, трудову діяльність людей;
- розвивати різні види пам'яті;
- розвивати уяву і фантазію;
- розвивати увагу, спостережливість;
- формувати мовленнєві вміння, комунікативно – творчі здібності;
- пробуджувати інтерес до навчання, робити його цікавим, пізнавальним, розвивальним;
- розвивати творче мислення;
- навчити працювати з навчальною і дитячою книгою;
- виховувати національну самосвідомість, духовність.
Навчити дітей вчитися, прищепити їм стійкий інтерес до знань, прагнення самостійно збагачуватися ними, починаючи вже з першого класу – таке завдання я поставила перед собою.
Щоб сформулювати творчі здібності, дитині необхідно якнайбільше вражень про навколишній світ під час виконання різних видів діяльності, який їй подобається найбільше, а потім – в усіх притаманних учням видах діяльності (гра, малювання, конструювання, читання та розігрування сюжетів знайомих літературних творів, складання віршів, казок, робота з геометричним матеріалом, експериментування тощо). Формуючи в учнів інтерес до будь – якого з цих видів діяльності, вдається захопити дитину процесом творчості.
Серед шляхів розвитку творчих здібностей , пізнавальної активності, самостійності, самореалізації дітей підкреслюється необхідність використання в роботі з учнями початкових класів різноманітних завдань – навчальних, розвивальних, пізнавальних, інтелектуальних, нестандартних, творчих.
Зважаючи на це вважаю, що:
Розвитку творчих здібностей сприяють:
- словесні творчі завдання на добір рими, складання початку чи закінчення вірша;
- складання казки за малюнком;
- створення продовження казки, оповідання;
- складання чистомовок;
- використання анаграм, метаграм;
- словесне малювання;
- творчі списування текстів;
- вилучення зайвого;
- скоромовки;
Для розвитку творчих здібностей я використовую:
1. Метод гри.
Гра, як основна діяльність дитини в молодшому шкільному віці, є постійною її супутницею. Гра для дитини – перша можливість проявити себе, самовиразитись і самоствердитись. В іграх діти не тільки відображають реальне життя, а й перебудовують його. За словами Виготського, «гра дитини – це творче переосмислення пережитих вражень, комбінування їх і побудова з них дійсності, яка відповідає запитам і інтересам самої дитини», тобто гра розглядається як творча діяльність, в якій наочно виступає комбінуюча дія уяви. Тому в своїй роботі використовую розвивальні ігри як засіб навчання і виховання.
2. Використовуючи у роботі інтерактивні методи «Займи позицію», організовую «ігри»: «Мікрофон», «Акваріум», «Карусель». Методи інтерактивного навчання дають змогу швидко активізувати пошуково - пізнавальну діяльність учнів, максимально розкривають їх таланти.
3. Елементи технології критичного мислення.
Коли дитина приходить до школи відбувається процес її адаптації до тих видів і форм діяльності, в яких їй доведеться брати участь у дорослому житті. І цей процес відбувається за умови комунікативної діяльності. Тому для розвитку мовленнєвих умінь, розвитку творчого мислення використовую такі завдання: «Крісло автора»,  «Опиши (намалюй) навпаки».
Учитель показує сюжетний малюнок, а групи учнів описують його, замінюючи основні предмети, їх ознаки, дії, явища на протилежні.
4. Під час роботи з дітьми керую процесом творчості, спрямовуючи його на активізацію творчої думки. Тому використовую метод мозкового штурму.
Метод мозкового штурму використовую тоді, коли діти не мають уявлення про предмет, вони висловлюють свої думки, обґрунтовують, а вже потім роблять висновок.
5. Для розвитку творчих здібностей учнів використовую також стратегію комбінаторних дій:
-              таблиці – тренажери;
6. Розвиток творчого мислення неможливий без формування розумових операцій, тому в своїй роботі використовую такий метод розвитку уяви, як «морфологічний аналіз».
Мета даного методу полягає в тому, щоб
*формувати у дітей уміння давати велику кількість різних категорій відповідей у рамках заданої теми;
*створювати умови для оцінки дитиною отриманих ідей;
*учити деталізувати найбільш продуктивні.
Необхідно заповнити таблицю. Потім можна вибірково взяти деякі ознаки і придумати фантастичну тварину.
7. Метод «Думай про інше»
Багато винаходів у нашому житті мають «аналоги» у природі. Літак схожий на птаха, вертоліт – на бабку, підводний човен – на рибу. Щоб винаходити потрібно бути спостережливим, уміти придумувати на що схожі різні предмети.
Розумовий розвиток дитини залежить від того, наскільки вона бере участь у продуктивних видах діяльності. Кожна продуктивна діяльність передбачає вміння планувати, тобто спершу уявляти образ того, що створюється, а потім утілювати його в практичній діяльності. Саме участь у продуктивних видах діяльності я використовую у своїй роботі вже з учнями першого класу. Залучаю дітей до таких видів художньої діяльності:
- зображувальна діяльність (малювання, ліплення, аплікація);
- музична діяльність (сприймання музики, ігри, хороводи);
- художньо – мовленнєва діяльність (слухання казок, розповідей, читання віршів, створення власних творів);
- театралізована діяльність (інсценізація казок).
Виховувати творчу людину без краси неможливо. Прекрасне вічне джерело духовності, натхнення, творчості. Воно існує поряд з людиною, тому що краса, яка не сприймається, - мертва. І якщо люди втратять здатність відчувати красу, вона ніколи не зможе врятувати світ.
Враження шкільного дитинства відкладаються в пам’яті на все життя і впливають на подальший розвиток дитини. В емоційному сприйнятті дитинства зароджуються витоки майбутньої творчої особистості.
Тому залучаючи дітей до творчості, створюючи постійно «ситуацію успіху», поважаючи дитину, ми в змозі виховати творчо працюючу особистість.
Роль  школи полягає в тому, щоб адаптувати дитину в соціальному середовищі. Нові життєві умови, в яких опинилися всі ми, висувають свої вимоги до формування молодих людей, які вступають у життя: вони повинні бути не лише обізнаними і вмілими, але й мислячими, ініціативними, самостійними. Ростити саме таких людей - ось замовлення нашого сучасного суспільства.
Вважаючи особистість пріоритетом педагогічної діяльності, навчаю своїх вихованців не тільки читати, писати, рахувати, а головне - любити і шанувати людей, Батьківщину, поважати старших.
Найголовнішим завданням для себе вважаю навчити дітей мислити самостійно і творчо, зробити все, щоб роздивитися і розкрити дитячий талант.  Учні повинні не тільки засвоїти певну суму знань, а й пройти школу громадянськості, щоб кращі риси людської душі були притаманні їм протягом усього життя.

Мій досвід базується на науково-методичному фундаменті, містить передові педагогічні ідеї, власні знахідки й напрацювання. Підвищуючи свій професіоналізм, намагаюся орієнтуватися в широкому спектрі сучасних інноваційних проектів, ідей, напрямків, використовувати найефективніші освітні технології, впроваджувати новітні педагогічні технології, які гарантують реалізацію творчих здібностей, зв’язного мовлення, розвивають логічне мислення учнів та пізнавальні інтереси школярів.




















Бібліографія 
· Байбара Т. М. Методика навчання в початкових класах. – К.: Веселка,  1998
· Бондар В. І. Дидактика. -  К.: Либідь, 2005 . 
· Батура З. Розвиток творчих здібностей учнів у позакласній роботі / З. Батура // Початкова освіта .- 2011 .- № 10 .- С. 10-11
· Кулик О. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / О. Кулик // Початкова школа .- 2011 .- № 7 .- С. 55-56

· Майстер В. Розвиток творчих здібностей / В. Майстер // Початкова освіта .- 2011 .- № 43 .- С. 5-8

· Сушицька О. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / О. Сушицька // Початкова освіта .- 2011 .- № 45 .- С. 6-10

· Кавун Т. Розвиток творчих здібностей учнів / Т. Кавун // Початкова освіта .- 2011 .- № 46 .- С. 21-22

· Медведєва І.В. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / І.В. Медведєва // Початкове навчання та виховання .- 2012 .- № 16-18 .- С. 22-2

· Лебеденко С.В. Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів засобами образотворчого мистецтва / С.В. Лебеденко // Початкове навчання та виховання .- 2012 .- № 25 .- С. 33-39

· Блінчук Н.В. Створення сприятливих умов для розвитку творчих здібностей учнів початкових класів / Н.В. Блінчук // Обдарована дитина .- 2012 .- № 9 .- С. 6-12

· Горбушко Т.Г. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / Т.Г. Горбушко // Початкове навчання та виховання .- 2013 .- № 35-36 .- С. 15-22
· Каменєва І.Л. Розвиваємо творчі здібності учнів / І.Л. Каменєва // Початкове навчання та виховання .- 2014 .- № 7-8 .- С. 42-59

· Зайченко О. Творчі здібності молодших школярів : корекція та розвиток / О. Зайченко // Психолог .- 2014 .- № 20 .- С. 12-20

· Робота з обдарованими дітьми 1-4 класи.Тернопіль.: Навчальна книга, Богдан, 2006 . 

· Савченко О. Я. Сучасний урок у початкових класах. -  К.: Магістр, 1997.

·  Савченко О. Я. Дидактика початкова школа. -  К. :Генеза, 2002 . 



· Савченко О. Я. Навчання і виховання учнів 2 класу. Методичний посібник для вчителів.  - К.: Початкова школа, 2003 .  

Немає коментарів:

Дописати коментар